November 20, 2017

Puterea voinței și cum să ne facem noi obiceiuri, mai bune

willpowerPuterea voinței (willpower) și controlul de sine (self – control) sunt printre cele mai importante căi către succes, spre o viață mai bună.

Puterea voinței e forța extraordinară pe care o avem în noi și care ne ajută să realizăm lucruri pe care nici nu ne-am fi putut imagina că suntem în stare să le facem. Înainte de puterea voinței apare dorința. Însă mulți dintre noi folosesc această putere a voinței pentru a-și înfrâna anumite dorințe sau emoții: de la a mânca ceva care îngrașă, la anumite dorințe sexuale sau depășirea stării de lenevie. Cercetările au arătat că oamenii își petrec cam un sfert din timpul când nu dorm, rezistând dorințelor – cel puțin patru ore pe zi. Atunci ei își folosesc puterea voinței, pe care o folosim și atunci când luăm anumite decizii. Astfel, consumăm această forță sau energie, în loc să o păstrăm pentru a realiza lucruri pe care le dorim cu adevărat și pentru a progresa.

Se spune că puterea voinței este precum un mușchi: cu cât o antrenăm mai mult, cu atât devine mai puternică. Dar, folosit în exces, mușchiul obosește și nu mai face față. La fel și voința: are puteri limitate: dacă o folosim prea mult, la un moment dat nu mai funcționează.

Majoritatea problemelor care apar sunt din cauza controlului de sine scăzut: de la furie la violență impulsivă, la abuzul de alcool, anxietate etc., de aici apărând și eșecurile pe plan personal: concediere, divorț, ruperea unor relații de prietenie și așa mai departe. Astfel, trebuie să ne folosim de puterea voinței pentru a ne crește autocontrolul sau controlul de sine.

Însă mai întâi trebuie să ne stabilim prioritățile: să ne analizăm și, pe rând, să scăpăm de comportamentul sau obiceiurile care nu ne fac bine, și să ne facem alte obiceiuri.

Pentru a avea rezultatul scontat, sau pentru a avea succes, trebuie să scăpăm de obiceiurile proaste, și să le înlocuim cu cele bune, însă nu pe toate deodată. Specialiștii spun că un obicei pe lună este de ajuns. Pentru asta avem nevoie de puterea voinței. Însă asta nu se poate face de azi pe mâine. Orice obicei nou se formează în aproximativ 30 de zile, și necesită exercițiu.

Fie că ne dorim să urmăm o dietă sănătoasă, că vrem să facem sport în fiecare zi, să fim mai calmi în anumite situații, fie că vrem să depunem mai mult efort la serviciu ș.a.m.d., nu e de ajuns să ne dorim, ci trebuie să ne folosim de acea forță a dorinței pentru a pune în practică și a ne forma acest obicei, în fiecare zi.

În primele zile trebuie să ne înfruntăm pe noi înșine: să ne spunem că, într-adevăr, putem face acest lucru. Apoi trebuie să ne spunem că este ușor, și să fim optimiști, chiar dacă, uneori ni se pare greu și opunem rezistență. Dacă trecem de această etapă, continuând să folosim puterea voinței, vom ajunge la ultima etapă, în care noul obicei devine deja obișnuință, și îl vom accepta cu ușurință.

Sursă bibliografică:  Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength, Roy F. Baumeister & John Tierney

Comments

  1. Am citit cartea si chiar ajuta 🙂 Uneori in viata mai trebuie sa ne schimbam tabieturile.

  2. Fără voință și autocontrol am fi probabil încă în peșteră și ne-am închina la zeul tunetului 🙂

Leave a Reply